tisdag 23 mars 2010

Hjälp!


Hej på er!
Jag håller på att fixa med 480´n....
En sladd/genomföring för kabel från karossen
till bakluckans belysning och uppvärmning
är numera inte direkt hel om vi säger så.
jag har löst delen in i karossen och mha kabelhölje
löses slangdelen men bitarna ska ju ihop också!
Där har vi då problemet.... kan denna tejp vara nåt tror ni?
Eller har ni andra ideer om hur man får ihop olika gummidetaljer

Jag behöver även fixa "infästningen" där sladden går in i glasluckan, Tror jag får
försöka forma lite mjukfog typ silicon...
ALLA tips e välkomna! på mail: summerwheels "at" live punkt se eller i kommentarfältet
Edit 24/3:
Förtydligande: En elkabel löper(/löpte) ut från karossen ovanför bakluckan och in i en list som tätar mellan gummilist på luckan och karossen.
In i karossen satt en sk "hönsaröv"-aktig bit o ihopgjutet med den en bit slang vari kabel löpte.
In i listen i luckan var det "formgjutet" en övergång. Denna gummidel är nu förtorkad och
kablarna av. Kabelhärva är på g att fixas av en go vän. Har idag inhandlat nya hönsarövar och
vulktejp på biltema samt snott höljet till från en bit gummikabel på jobb o tömt på sitt innehåll.
Får se om det funkar....

8 kommentarer:

  1. Jag förstår nog inte riktigt men krympslang -kan det va nåt? Finns på elfa t.ex

    SvaraRadera
  2. nja alltså... en elkabel löper(/löpte) ut från karossen ovanför bakluckan och in i en list som tätar mellan gummilist på luckan oc karossen.
    In i karossen satt en sk "hönsaröv" o ihopgjutet med den en bit slang vari kabel löpte.
    in i listen i luckan var det "formgjutet" en övergång.
    Denna gummidel är nu förtorkad och kablarna av.
    Kabelhärva är på g att fixas av en go vän.
    Har idag inhandlat nya hönsarövar oc vulktejp på biltema samt snott höljet till från en bit gummikabel på jobb o tömt på sitt innehåll.
    Får se om det funkar....

    SvaraRadera
  3. Det går måhända inte göra en avgjutning av gummidetaljen och göra en helt ny? Kanske inte lättare än el- eller silvertejp. Och originaldelen har väl säkert börjat smula också.

    *tänker*

    Går det kanske att vulka om den gamla detaljen?

    SvaraRadera
  4. Den gamla "löstes upp" vid demontering iaf till hälften... så avgjutning blir svårt, tyvärr. :(

    Ska ta mig en funderare på att tillverka ny
    mha nån lämplig firma och sälja till övriga 480 tokar!

    SvaraRadera
  5. men silikon ska du akta dej för det kan smita ner stora delar av din bil så akta dej i alla fall för det. för den dag du ska rent av bättra din pärla så lär du svära högt och länge.

    SvaraRadera
  6. Jupp Anders det får bli non "lämplig" fogmassa
    att forma o täcka med. Dock inte sååå kinkigt då det bara är glas och en aluminiumlist där jag ev behöver smeta på detta. dvs inte på karossen

    SvaraRadera
  7. "hönsaröv" har jag aldrig hört talas om det måste vara något lokalt uttryck men jag förstår bättre ändå ..och jag fick faktiskt dra på smilbanden :-)

    SvaraRadera
  8. M: Tja kan vara ett lokalt skånskt uttryck kanske... ;) men smila på du bara, bjuder jag på!

    Art nr 46-037 kabelgenomföring är iaf inköpt på biltema =)

    SvaraRadera